Utbildningsnivå
Grundnivå
Kurskod
DVG019
Omfattning
7.5 hp
Huvudområde
Datavetenskap G1N
Ämnesgrupp
Datateknik
Utbildningsområde
Tekniska området 100 %
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
-
skapa polygonbaserade 3D-modeller utifrån enkla kriterier och instruktioner i text eller bild
-
materialsätta, texturera och ljussätta modeller utifrån enkla kriterier och instruktioner i text eller bild
-
rigga och animera 3D-modeller med skelettbaserad deformation och keyframing av egenskaper, såsom position, skala och rotation, utifrån enkla kriterier och instruktioner i text eller bild
-
skapa en egen animerad bildsekvens med hjälp av grundläggande tekniker inom en 3D-applikation i open source-miljö.
Kursens innehåll
Experiment med olika sätt att skapa tredimensionella objekt, karaktärer och miljöer genom användning av bland annat polygoner och subdivision surfaces
Experiment med enkel texturering och ljussättning
Olika animationsmetoder såsom keyframing, skelettanimation och procedurell animation
Modellering av karaktärer och miljöer
Undervisning
Webpublicerade övningsuppgifter och handledning av projekt
Förkunskaper
Examinationsform
Inlämningsuppgifter och självständiga projekt
0010 Modellering: Inlämningsuppgifter och självständigt projekt 2,5 hp, examinerar lärandemål 1 och 4, betyg A-F
0020 Animering: Inlämningsuppgifter och självständigt projekt 2,5 hp, examinerar lärandemål 2 och 4, betyg A-F
0030 Rendering: Inlämningsuppgifter och självständigt projekt 2,5 hp, examinerar lärandemål 3 och 4, betyg A-F
Betyg
Sjugradig skala
Övriga föreskrifter
Betygskriterier meddelas av kursansvarig eller examinator i samband med kursstart.
Hållbar utveckling
Inslag av hållbar utveckling är inte relevant för kursen
Moduler
Kod | Benämning | Omf. | Betyg |
---|---|---|---|
0010 | Modellering: Inlämningsuppgifter och självständigt projekt | 2.5 hp | EC |
0020 | Animering: Inlämningsuppgifter och självständigt projekt | 2.5 hp | EC |
0030 | Rendering: Inlämningsuppgifter och självständigt projekt | 2.5 hp | EC |