Akademin för utbildning och ekonomi
Faculty of Education and Business Studies

Kursplan

Sälj och affärsmannaskap C 7.5 hp

Sales and Business Managmenet C 7.5 cr

Fastställd av: Akademin för utbildning och ekonomi, 2013-02-11

Giltig från och med: 2016-09-05

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurskod

FEG342

Omfattning

7.5 hp

Huvudområde

Företagsekonomi G1F

Ämnesgrupp

Företagsekonomi

Utbildningsområde

Samhällsvetenskapliga området 100 %

Mål

Efter genomförd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse:

  • identifiera modeller och teorier för att redogöra för affärs- och förhandlingsprocessens roll i ett integrerat värdeskapande i en organisation

-förklara de teoretiska idémässiga grunderna för olika perspektiv på affärs- och förhandlingsprocessen och dess roll i en organisation

  • relatera affärs- och förhandlingsprocessen till sociala och organisatoriska sammanhang

och redogöra för de utmaningar som finns vid hanteringen av större affärsprojekt

Färdigheter och förmåga

-diskutera affärs- och förhandlingsprocessen i ett kritiskt perspektiv och förklara drivkrafterna bakom olika perspektiv

-identifiera metodmässiga och vetenskapsfilosofiska ställningstaganden inom kursens ämnesområde

  • muntligt och skriftligt presentera och kontrastera teori mot praktik och identifiera de situationsbetingade faktorer som styr perspektivvalen i teorin

-muntligt och skriftligt använda och tillämpa teoretiska modeller för att praktiskt hantera komplexa affärsprocesser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • ur olika perspektiv jämföra och värdera olika säljmodellers användningsområde

  • ur ekonomiska och etiska perspektiv ta ställning till och kritisera de modeller som presenteras under kursen

Kursens innehåll

Kursens syfte är att ge konceptuella verktyg och praktiska färdigheter för att deltagarna skall kunna initiera, driva och leda en affärs- och förhandlingsprocess och förstå en sådan process olika komponenter. Kursen breddar också perspektivet och sätter in affärs- och förhandlingsprocessen i ett bredare socialt och organisatoriskt sammanhang. Genom detta arbetssätt ges en förståelse för de faktorer som påverkar sälj- och hur affärsprocesser och hur de som helhet hanteras i en organisation. Kursen innehåller också moment där studenten tränas i att läsa och skriva vetenskapliga texter.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar

Förkunskaper

Marknadsföring B, 7,5 hp eller Marknadsföring - Sälj och affärsmannaskap 1, 7,5 hp

Examinationsform

Tentamen, skriftliga inlämningsuppgifter samt examinerande seminarier

Betyg

Sjugradig skala

Övriga föreskrifter

Revidering enligt akademichefsbeslut: HIG-STYR 2016/8

Hållbar utveckling

Kursen har inslag av hållbar utveckling

Moduler

Kod Benämning Omf. Betyg
0010 Sammanvägd examination 7.5 hp EC