Utbildningsnivå
Grundnivå
Kurskod
PEG507
Omfattning
7.5 hp
Huvudområde
Pedagogik G2F
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området 70 % Tekniska området 30 %
Mål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
Kunskap och förståelse:
- redogöra för olika perspektiv på algoritmer, automatisering och artificiell intelligens (AI) som historiska och framväxande fenomen inom utbildning
Färdighet och förmåga:
- diskutera hur algoritmer, automatisering och artificiell intelligens (AI) formar människor och utbildning
- analysera applikationers konsekvenser i utbildningssammanhang med utgångspunkt i etiska eller andra för kursen relevanta överväganden
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- kritiskt granska olika föreställningar om sambanden mellan utbildning, kunskap och teknik.
Kursens innehåll
I kursen behandlas hur artificiell intelligens (AI), algoritmer och automatisering fungerar som pedagogiska fenomen som formar människor. Samspelet mellan utbildning, kunskap och teknik behandlas utifrån historiska, politiska och kulturella perspektiv med utgångspunkt i kunskapsområdet pedagogik och teknikstudier. Aktuella digitaliseringsfrågor och applikationer som rör utbildning och kunskap granskas kritiskt utifrån frågor om exempelvis styrning, jämlikhet, hållbarhet och etik. I kursen aktualiseras därmed ansvars- och rättvisefrågor för utbildning och andra pedagogiska verksamheter i ljuset av framväxande digital teknik och dess konsekvenser för utbildning och bildning i dåtid, nutid och framtid.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Förkunskaper
Examinationsform
Muntligt och skriftligt.
Betyg
Tregradig skala
Hållbar utveckling
Kursen har inslag av hållbar utveckling
Moduler
Kod | Benämning | Omf. | Betyg |
---|---|---|---|
0010 | Artificiell intelligens (AI) som pedagogiskt fenomen: samband mellan utbildning, kunskap och teknik | 7.5 hp | UV |