Programkod
KP46Y
Omfattning
75 högskolepoäng
Tillträdesnivå
Grundnivå
Mål
Mål
För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen oavsett inriktning ska studenten
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 samt 4-6 ska studenten dessutom
- visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser, och
- visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten dessutom
- visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling, och
- visa fördjupad kunskap i bedömning och betygssättning.
Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen oavsett inriktning ska studenten
-
visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas, - visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling, - visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling, - visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter, - visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare, - visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna, - visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever, - visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten, - visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
-
visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
-
visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg,
-
visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
-
visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 samt 4-6 ska studenten dessutom - visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet, och - visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
Innehåll
Utbildningen är en distansutbildning med några få campusträffar. I enlighet med förordning SFS:2021 innehåller programmet 35 hp ämnesstudier med didaktisk inriktning, 20 hp studier inom utbildningsvetenskaplig kärna samt 20 hp verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vilket innebär praktik på en skola. Utbildningen kombinerar teoretiska kurser med praktisk erfarenhet på en grundskola årskurs 4-6 och omfattar 75 hp.
Övrigt examen
Denna grundlärarexamen är en yrkesexamen på grundnivå.
Enligt förordning (SFS 2021:1336) om försöksverksamhet med kompletterande pedagogisk utbildning som leder till grundlärarexamen eller ämneslärarexamen, uppnås denna grundlärarexamen tillsammans med tidigare utfärdade examen.
Examensbenämning
Grundlärarexamen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå samt
- Generell examen om 180 hp på grundnivå inom en huvudområdesgrupp enligt bilaga 1, SFS 2021:1336 och UHRFS 2022:2,
eller - Yrkesexamen enligt bilaga 1, SFS 2021:1336,
eller - Äldre generell examen om lägst motsvarande 180 hp och som motsvarar en huvudområdesgrupp enligt bilaga 1 2021:1336,
eller - Äldre yrkesexamen som motsvarar en yrkesexamen enligt bilaga 1, SFS 2021:1336.
Endast examen från land som är part i konventionen om erkännande av bevis avseende högre utbildning i Europaregionen den 11 april 1997 kan ligga till grund till särskild behörighet (SFS 2021:1336).
Kursförteckning
Årskurs 1
1:1 100% BIG504 Naturorienterande ämnen och teknik för årskurs 4-6 15 hp G2F Ej definierat
1:1 100% MAG529 Matematikdidaktik för grundskollärare 4-6, 1 20 hp G2F Matematik
1:1 100% UKG560 Perspektiv på läraryrket 10 hp G2F Didaktik, Pedagogik
1:3 100% UKG561 Pedagogiskt ledarskap 20 hp G2F Didaktik, Pedagogik
1:4 100% MAG530 Matematikdidaktik för grundskollärare 4-6, 2 10 hp G2F Matematik