Programkod
KPGEY
Omfattning
60 högskolepoäng
Tillträdesnivå
Avancerad nivå
Mål
Mål
För ämneslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen oavsett inriktning ska studenten
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning.
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten dessutom
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl brett kunnande inom ämnesstudiernas huvudområde som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
Färdighet och förmåga
För ämneslärarexamen ska studenten
-
visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas, - visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik, - visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling, - visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser, - visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling, - visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter, - visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare, - visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna, - visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever, - visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten, - visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
-
visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
-
visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg,
-
visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
-
visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
Innehåll
I enlighet med förordning SFS2021:1336 innehåller programmet 20 hp utbildningsvetenskaplig kärna, 20 hp ämnes- och ämnesdidaktiska studier samt 20 hp verksamhetsförlagd utbildning.
Övrigt examen
Denna ämneslärarexamen är en yrkesexamen på grundnivå.
Enligt förordning (SFS 2021:1336) om försöksverksamhet med kompletterande pedagogisk utbildning som leder till grundlärarexamen eller ämneslärarexamen, uppnås denna grundlärarexamen tillsammans med tidigare utfärdade examen.
Examensbenämning
Ämneslärarexamen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå samt
- Generell examen om 180 hp på grundnivå inom en huvudområdesgrupp och en generell examen om lägst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, inom samma huvudområdesgrupp enligt SFS 2021:1336 och UHRFS 2022:2,
eller - Yrkesexamen enligt SFS 2021:1336,
eller - Äldre generell examen om lägst motsvarande 180 hp och som motsvarar en huvudområdesgrupp enligt 2021:1336,
eller - Äldre yrkesexamen som motsvarar en yrkesexamen enligt SFS 2021:1336.
Endast examen från land som är part i konventionen om erkännande av bevis avseende högre utbildning i Europaregionen den 11 april 1997 kan ligga till grund till särskild behörighet (SFS 2021:1336).
Kursförteckning
Årskurs 1
1:1 100% UKG560 Perspektiv på läraryrket 10 hp G2F Didaktik, Pedagogik
1:1 100% ENG522 Ämnes- och ämnesdidaktiska studier i engelska I 20 hp G2F Engelska
1:3 100% UKG561 Pedagogiskt ledarskap 20 hp G2F Didaktik, Pedagogik
1:4 100% ENG523 Ämnes- och ämnesdidaktiska studier i engelska II 10 hp G2F Engelska