Akademin för utbildning och ekonomi
Faculty of Education and Business Studies

Utbildningsplan

Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem 180 högskolepoäng

Degree of Bachelor of Arts in Primary Education - Extended School 180 credits

Fastställd av: Utbildnings- och forskningsnämnden, 2024-01-15

Giltig från och med: 2024-09-02

Programkod

LGFRY

Omfattning

180 högskolepoäng

Tillträdesnivå

Grundnivå

Mål

Omfattning

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem avläggs på grundnivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.

Mål

För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.

Kunskap och förståelse

För grundlärarexamen oavsett inriktning ska studenten
 - visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
 - visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
 - visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten dessutom
 - visa sådana kunskaper inom det fritidspedagogiska området och sådana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
 - visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
 - visa kunskap om barns kommunikation och språkutveckling samt visa kännedom om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
 - visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
 - visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
 - visa kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.

Färdighet och förmåga

För grundlärarexamen oavsett inriktning ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas, - visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling, - visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling, - visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter, - visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare, - visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna, - visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever, - visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten, - visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,

  • visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,

  • visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg,

  • visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och

  • visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten dessutom - visa fördjupad förmåga att stimulera till lärande och utveckling genom att erbjuda eleverna en meningsfull och innehållsrik fritid, - visa förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet, och - visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det fritidspedagogiska området och inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.

För grundlärarexamen ska studenten
 - visa självkännedom och empatisk förmåga,
 - visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
 - visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
 - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Innehåll

Utbildningen varvas med ämnesstudier, utbildningsvetenskaplig kärna och verksamhetsförlagd utbildning. Ämnesstudierna innefattar fritidspedagogik och ämnet Bild.
Inom den utbildningsvetenskapliga kärnan studeras bl.a. ledarskap, grupprocesser, konflikthantering, demokratins villkor, värdegrundsfrågor, dokumentation och utvärdering, samt kunskap och lärande. I utbildningen ingår även verksamhetsförlagd utbildning som ett viktigt steg in i yrkesrollen.

Programmet ges både på campus och distans med 100% studietakt. Distans innebär ca fyra till sex träffar per termin i Gävle. Varje träff är minst 1-2 dagar. I vissa kurser är antalet dagar förlagda till Högskolan i Gävle fler om så krävs. Det förekommer också föreläsningar och seminarier på nätet under dagtid.

Övrigt examen

Självständigt arbete (examensarbete)

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom det fritidspedagogiska området.

Övrigt

Av examensbeviset ska det framgå vilken inriktning studenten har fullgjort och vilket eller vilka undervisningsämnen som examen omfattar.

Examensbenämning

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursförteckning

Årskurs 1
1:1 100% UKG048 Fritidshemmets och skolans organisatoriska och historiska bakgrund 7,5 hp G1N Pedagogik
1:1 100% UKG039 Kunskap och lärande ur ett historiskt och nutida perspektiv med inriktning mot fritidshem 7,5 hp G1N Didaktik, Pedagogik
1:2 100% PEG314 Fritidspedagogikens kunskapsområde 15 hp G1F Pedagogik
1:3 100% PEG315 Fritidshemmet som lärandemiljö 15 hp G1F Pedagogik
1:4 100% UKG336 Grupprocesser och pedagogiskt ledarskap i fritidshemmet 7,5 hp G1F Didaktik, Pedagogik
1:4 100% UKG339 Demokratins villkor och hållbar utveckling i fritidshemmet 7,5 hp G1F Pedagogik

Årskurs 2
2:1 100% UKG556 Specialpedagogik med inriktning mot fritidshem 7,5 hp G2F Pedagogik
2:1 100% UKG539 Pedagogisk dokumentation och utvärdering 7,5 hp G2F Pedagogik
2:2 100% DIG519 Lärande och samverkan 15 hp G2F Didaktik, Pedagogik
2:3 100% BPG301 Bild i skolan 30 hp G2F Bildpedagogik

Årskurs 3
3:1 100% UKG568 Pedagogiskt ledarskap 22,5 hp G2F Utbildningsvetenskap
3:2 100% DIG309 Barn, texter och berättande 7,5 hp G2F Didaktik
3:3 100% DIG523 Barnkultur och medier 7,5 hp G2F Didaktik
3:3 100% UKG524 Teorier och metoder inom utbildningsvetenskaplig forskning 7,5 hp G2F Didaktik, Pedagogik
3:4 100% DIG701 Examensarbete för grundlärare i fritidshem: didaktik 15 hp G2E Didaktik
3:4 100% PEG701 Examensarbete för grundlärare i fritidshem: pedagogik 15 hp G2F Pedagogik