Programkod
RGMAK
Omfattning
180 högskolepoäng
Tillträdesnivå
Grundnivå
Programspecifika mål
Programmet skall ge studenterna de kunskaper och färdigheter som krävs för personlig utveckling och i olika yrkesroller.
Studenten skall efter att ha läst programmet
-
ha förvärvat sådana kunskaper om olika religiösa och kulturella miljöer så att hen är förtrogen med och har förmåga att analysera komplexa kulturmötessituationer,
-
kunna bidra till att i samhället öka toleransen för det annorlunda genom sin kunskap om hur kulturella olikheter som kan leda till kulturkonfrontationer samtidigt kan vara en förutsättning för positiv samhällelig utveckling,
-
ha förvärvat psykologiska och etiska kunskaper och genom att ha reflekterat över dessa individuellt och tillsammans med andra utvecklat sin förståelse för vad det är att vara människa,
-
vara kapabel att verka inom yrken där stöd och vägledning ges när det gäller livsfrågor, etiska och religiösa frågor,
-
ha förvärvat kunskaper om människan som kultur- och naturvarelse så att denne kvalificerar sig för arbete inom människovårdande, undervisande och kulturella yrken,
-
ha förvärvat kunskaper om såväl religiösa som kulturella människosyner och världsbilder och på ett distanserat och reflekterat sätt kunna förhålla sig till dessa världsbilder,
-
kunna förstå och applicera religionsvetenskapliga kunskaper och därigenom bidra konstruktivt till självständigt arbete inom samfund, kyrkor och andra idéburna organisationer,
-
ha förvärvat teoretiska och praktiska kunskaper inom interkulturell religionsdidaktik som ger redskap och förbereder för framtida arbetslivssituationer
-
ha tillägnat sig tillräcklig kompetens rörande projekt- och processledning för att självständigt eller tillsammans med andra kunna leda projekt och processer,
-
ha erövrat ett forskande förhållningssätt som kvalificerar för vidare studier.
Mål
Omfattning
Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen.
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen skall studenten
-
visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
-
visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
-
visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
-
visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen skall studenten
-
visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
-
visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
-
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Innehåll
Ett utbildningsprogram är en kombination av kurser som tillsammans avser att ge kunskaper och färdigheter för arbetsmarknaden. Människa-kultur-religionsprogrammet leder fram till en filosofie kandidatexamen med huvudområdet Religionsvetenskap.
Kurserna Religionsvetenskap 1-30 och Religionsvetenskap 31-60 ger en introduktion till det religionsvetenskapliga ämnesområdet. Studierna sker tematiskt med utgångspunkt i ett häroch nu perspektiv. I Religionsvetenskap 61-90 fördjupas de religionsvetenskapliga studierna genom studier i metod och teori, samt ett självständigt arbete.
Inom utbildningen skall den studerande tillsammans med sina studiekamrater och i relation till samhället förvärva religionsvetenskapliga kunskaper och färdigheter och bearbeta frågor om hur sådana kunskaper och färdigheter kan användas i olika yrkesroller. Studenten ska vidare själv precisera sina utbildningsmål och under sin studiegång reflektera över hur den genomförda utbildningen förverkligar de personliga utbildningsmålen.
I programmet finns tre rekommenderade studiegångar som utgör olika inriktningar inom det religionsvetenskapliga fältet:
-
Samhälle i förändring, som fokuserar samhällsbyggande fenomen som demokrati och initiativ till religions- och kulturmöten, såväl som samhällsnedbrytande krafter som polarisering, populism och terrorism, och hur man kan förstå och hantera dessa i lokala, regionala och nationella kontexter, såväl som i internationella och globala.
-
Den meningsskapande människan, som lyfter fram människan som meningsskapande och social varelse, som tillsammans med andra formar både konstruktiva och destruktiva sammanhang. Inom denna inriktning är de beteendevetenskapliga perspektiven och frågorna centrala.
-
Meningsskapande miljöer, i vilken människans förhållande till djur och natur, respektive livsmiljöer där tekniken utgör en fundamental del, undersöks. Synen på människan ställs i relation till en alltmer digitaliserad och av människan påverkad verklighet. Här står etiska och existentiella perspektiv i fokus.
Utgångspunkten är att samtliga studiegångar ska erbjudas men antalet sökande till programmet och de olika studiegångarna avgör detta.
Genom hela programmet löper en didaktisk undervisningsstrimma med fokus på interkulturell religionsdidaktik. Då strimman är utformad efter den ordning kurserna ligger i programmet finns det en progression inom den, vilket gör att kurserna inom programmet läses i den ordning som utbildningsplanen anger. Strimman utgör också en teoretisk grundval för den student som i det avslutande examensarbetet väljer att fokusera på ämnesdidaktiska problemställningar.
Övrigt examen
Självständigt arbete (examensarbete)
För kandidatexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen.
Övrigt
För kandidatexamen med en viss inriktning skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Examensbenämning
Filosofie kandidatexamen
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Kursförteckning
Årskurs 1
1:1 RVG028 Religionsvetenskap (1-30) (MKR) 30 hp G1N Religionsvetenskap
1:3 RVG311 Religionsvetenskap (31-60) (MKR) 30 hp G1F Religionsvetenskap
Årskurs 2
Rek. studiegång 1: Samhälle i förändring
2:1 RVG539 Sekularisering, demokrati och värderingsförändringar (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
2:2 RVG524 Mångfald, kulturmöten och integration (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
2:3 RVG525 Fundamentalism och terrorism (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
2:4 RVG540 Populism, polarisering och aktivism (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
Rek. studiegång 2: Den meningssökande människan
2:1 RVG537 Religionspsykologi I (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
2:2 RVG538 Religionspsykologi II (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
2:3 RVG541 Religion, kriminalitet och meningsskapande (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
2:4 RVG542 Religion, sexualitet och makt (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
Rek. studiegång 3: Meningsskapande miljöer
2:1 RVG543 Perspektiv på livsmiljö och digitalisering (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
2:2 RVG544 Existentiellt hållbara och meningsfulla livsmiljöer (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
2:3 RVG545 AI: Människosyn och etiska perspektiv (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
2:4 RVG546 Tekniken, människan och det mer-än-mänskliga (MKR) 15 hp G2F Religionsvetenskap
Årskurs 3
3:1 RVG547 Att verka i projekt I (MKR) 7,5 hp G2F Religionsvetenskap
3:1 RVG548 Arbetslivsorienterad praktik (MKR) 7,5 hp G2F Religionsvetenskap
3:1 RVG549 Att verka i projekt II (MKR) 7,5 hp G2F Religionsvetenskap
3:2 RVG550 Förberedande kurs inför examensarbete (MKR) 7,5 hp G2F Religionsvetenskap
3:3 RVG809 Religionsvetenskap med inriktning mot kultur och identitet (61-90) (MKR) 30 hp G2E Religionsvetenskap