Akademin för hälsa och arbetsliv
Faculty of Health and Occupational Studies

Utbildningsplan

Masterprogram i socialt arbete 120 högskolepoäng

Master Programme in Social Work 120 credits

Fastställd av: Utbildnings- och forskningsnämnden, 2024-06-04

Giltig från och med: 2025-01-20

Programkod

SASOM

Omfattning

120 högskolepoäng

Tillträdesnivå

Avancerad nivå

Programspecifika mål

Efter avslutad masterexamen ska den studerande kunna uppvisa kunskaper och förståelse, färdigheter och förmågor samt förhållningssätt enligt följande:

  • visa kunskap och förståelse för socialt arbete med tematisk inriktning mot hälsa- ohälsa och ett hälsofrämjande arbetsliv,

  • visa förmåga att med användbara teorier utveckla förklaringsmodeller för att förstå socialt arbete med tematisk inriktning mot hälsa- ohälsa och ett hälsofrämjande arbetsliv.

Mål

Masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. Undantag från kravet på en tidigare examen får göras för en student som antagits till utbildningen utan att ha haft grundläggande behörighet i form av en examen. Detta gäller dock inte om det vid antagningen gjorts undantag enligt 7 kap. 28 § andra stycket på grund av att examensbevis inte hunnit utfärdas.

Kunskap och förståelse
För masterexamen skall studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och

  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,

  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,

  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och

  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forskningsoch utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen skall studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,

  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och

  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Innehåll

Masterprogrammet inom forskningsprofilen Hälsofrämjande arbetsliv ger studenten förmåga att självständigt, kritiskt och professionellt arbeta med socialt arbete. Programmet ger färdigheter som har relevans för kvalificerat socialt arbete, genomförande av utredningar och evidensbaserat socialt arbete genom kurser i socialt arbete samt tematisk anknytning till området hälsa och ohälsa i sociala sammanhang och hälsofrämjande arbetsliv. Programmet utgör därmed en god grund för karriärmöjligheter i såväl Sverige som utomlands och ger behörighet till forskarutbildning.

Kunskapsinhämtandet sker genom litteraturstudier, seminarier, föreläsningar, fallstudier och handledning.

Inom ramen för masterprogrammet erbjuds valbara kurser om sammanlagt minst 60 högskolepoäng, samt obligatoriska kurser i forskningsmetod om 15 högskolepoäng, en kurs som är särskilt inriktad mot hälsa och hälsofrämjande arbetsliv om 15 högskolepoäng, samt en uppsatskurs om 30 högskolepoäng. Alla kurser ges på halvfart förutom examensarbetet som bedrivs på helfart (möjlighet finns att även skriva uppsatsen på halvfart).

De obligatoriska kurserna ges alltid på vårterminen (termin 1 och 3) medan de valbara alltid ges på höstterminen (termin 2 och 4).

Obligatoriska kurser (60 hp)
Termin 1
Socialt arbete, hälsa och ohälsa i samhälls- och arbetsliv, 15 hp
Kvalitativa, kvantitativa och kombinerade forskningsmetoder, 15 hp

Termin 3
Masteruppsats i socialt arbete, 30 hp

Valbara kurser (60 hp)
Termin 2 och 4
Utöver de kurser som listas inom masterprogrammet, finns möjlighet att välja bland de fristående kurser i socialt arbete på avancerad nivå som erbjuds vid Högskolan i Gävle.

Antagna studenter som redan har läst avancerade kurser, exempelvis inom socionomprogrammet eller motsvarande kan tillgodoräkna sig dessa i masterutbildningen.

Undervisningsspråket är i huvudsak svenska med inslag av engelska. Det finns möjlighet att skriva individuell tentamen och andra individuella uppgifter på engelska. Några valbara kurser bedrivs helt på engelska. I dessa kurser finns möjlighet att skriva individuell tentamen och andra individuella uppgifter på svenska.

Övrigt examen

Självständigt arbete (examensarbete)
För masterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen. Det självständiga arbetet får omfatta mindre än 30 högskolepoäng, dock minst 15 högskolepoäng, om studenten redan har fullgjort ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet för utbildningen eller motsvarande från utländsk utbildning.

Examensbenämning

Masterexamen

Behörighetskrav

  • Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng 
  • 90 högskolepoäng inom huvudområdet socialt arbete eller motsvarande

Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.

Kursförteckning

Årskurs 1
1:1 50% SAA303 Socialt arbete, hälsa och ohälsa i samhälls- och arbetsliv 15,0 hp A1N Socialt arbete
1:1 50% SAA304 Kvalitativa, kvantitativa och kombinerade forskningsmetoder 15,0 hp A1N Socialt arbete
1:3 50% SAA032 Att vara chef och ledare i socialt arbete 7,5 hp A1N Socialt arbete
1:3 50% SAA100 Utvärdering och evidensbaserat socialt arbete 7,5 hp A1N Socialt arbete
1:4 50% SAA114 Våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck 7,5 hp A1N Socialt arbete
1:4 50% SAA021 *Samtal med barn 7,5 hp *A1N Socialt arbete


**Årskurs 2**
2:1 100% SAA801 *Examensarbete för masterexamen i socialt arbete 30,0 hp* A2E Socialt arbete
2:3 50% SAA032 *Att vara chef och ledare i socialt arbete 7,5 hp* A1N Socialt arbete
2:3 50% SAA100 *Utvärdering och evidensbaserat socialt arbete 7,5 hp* A1N Socialt arbete
2:4 50% SAA114 *Våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck 7,5 hp* A1N Socialt arbete
2:4 50% SAA021 *Samtal med barn 7,5 hp* A1N Socialt arbete