Akademin för hälsa och arbetsliv
Faculty of Health and Occupational Studies

Utbildningsplan

Socionomprogrammet 210 högskolepoäng

Study Programme in Social Work 210 credits

Fastställd av: Utbildnings- och forskningsnämnden, 2019-10-23

Giltig från och med: 2018-08-01

Programkod

SGSCK

Omfattning

210 högskolepoäng

Tillträdesnivå

Grundnivå

Mål

För socionomexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för självständigt socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå.

Kunskap och förståelse
För socionomexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,

  • visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och gruppers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsa samt funktionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande faktorer,

  • visa kunskap om ledning av socialt arbete,

  • visa kunskap om och förståelse för barns behov och sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser, och

  • visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.

Färdighet och förmåga
För socionomexamen ska studenten

  • visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att utveckla och genomföra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs,

  • visa förmåga att tillämpa relevanta författningar i synnerhet inom det sociala området,

  • visa förmåga att förstå, utreda och analysera sociala processer och problem, och

  • visa förmåga att identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på individ-, gruppoch samhällsnivå.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För socionomexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,

  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,

  • visa förmåga till ett professionellt bemötande och förhållningssätt,

  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och

  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Innehåll

Övergripande uppläggning
Programmet omfattar 210 högskolepoäng och bedrivs på helfart. Det består av tre block: Basblock (60hp), Fortsättningsblock (90hp) samt Påbyggnadsblock (60hp). Kurserna på terminerna 1-6 är på grundnivå och kurserna på termin 7 är på avancerad nivå.

Beskrivning av programmet
Huvudområdet för programmet är socialt arbete. I programmet ingår de för socialt arbete relevanta och angränsande ämnena social omsorg, sociologi, psykologi, socialpolitik samt rättskunskap. Särskild betoning läggs på teorier om organisation och ledarskap. Progressionen i programmet sker genom att kunskapernas svårighetsgrad successivt ökas samt genom successivt ökad självständighet för studentens kunskapsinhämtning. Utbildningen ges under de första sex terminerna på grundläggande nivå och inleds med ett basblock under första året, följt av ett fortsättningsblock som omfattar 1½ år. Utbildningen avslutas med påbyggnadsblocket det sista året. Under termin sex genomför studenten ett självständigt examensarbete. Den avslutande terminen består av kurser på avancerad nivå.

Basblock, 60 högskoleploäng
Syfte
Basblocket ger en bred vetenskaplig bas för de fortsatta studierna med betoning på samhälls- och rättskunskap. Blocket innefattar bland annat:

  • förutsättningar för uppbyggnaden och förändringen av välfärdsstaten,
  • vetenskapsteori och forskningsmetoder i socialt arbete,
  • teorier om individ, grupp och samhälle,
  • individens utveckling under hela livsloppet,
  • olika perspektiv i socialt arbete med betoning på klass, genus, generation, etnicitet, funktionshinder samt globalisering,
  • det sociala arbetets rättsliga ramar,
  • etiska frågeställningar i socialt arbete.

**Fortsättningsblock, 90 högskolepoäng**
Fortsättningsblocket bygger vidare på teman i basblocket och innefattar bland annat:
- fördjupning i rättskunskap,
- livslopp och utsatthet med betoning på kunskaper om barns, ungdomars, familjers, äldres samt funktionshindrades förutsättningar, våld i nära relationer,
- social exklusion med betoning på fattigdom, missbruk, migration och hemlöshet, inkluderande genomförande av fältstudie,
- teorier och metoder i socialt arbete,
- organisation och ledarskap,
- handledd verksamhetsförlagd utbildning.

**Påbyggnadsblock, 60 högskolepoäng**
Påbyggnadsblocket bygger vidare på tidigare studier och innefattar bland annat:
- forskningsmetoder i socialt arbete,
- självständigt examensarbete i form av en vetenskaplig uppsats, utfört under handledning,
- utvärdering och evidensbaserat socialt arbete,
- valbara kurser på avancerad nivå som behandlar centrala områden inom socialt arbete.
Dessa kan handla om barn och ungdom, missbruk, organisation och ledarskap inom socialt arbete, samhällsarbete, djurunderstött socialt arbete, äldre och äldreomsorg, funktionshinder, mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, internationellt socialt arbete samt människors psykosociala utveckling.

**Undervisning**
Undervisningen syftar till att de teoretiska och praktiska kunskapsmomenten som kurserna innehåller ska integreras till användbara kunskaper och färdigheter hos varje individ. På så sätt ges studenten möjlighet till personlig professionell utveckling som är viktig för den kommande yrkesfunktionen. Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Undervisningen ska träna studenten i ett vetenskapligt förhållningssätt vilket bland annat innebär att kunna läsa, förstå och kritiskt granska vetenskapliga arbeten. Studenten ska också tillägna sig beredskap för förändringar och förmåga att ompröva sina kunskaper för att aktivt kunna medverka i utveckling och utvärdering av professionens kompetensområde.

Ett viktigt inslag i undervisningen är problembaserat lärande vilket innebär att den studerande tränas i att tillämpa och relatera teoretisk kunskap till det sociala fältets frågor och problemställningar. Utgångspunkten är ofta ett verklighetsrelaterat fall från det sociala arbetets fält. Studenterna ska redogöra för relevanta teorier och begrepp som de sedan tillämpar i en självständig analys av fallet.

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, diskussioner, seminarier, litteraturstudier,
olika former av grupparbeten, tillämpningsövningar, projektarbeten, uppsatsarbeten med mera. Handledd verksamhetsförlagd utbildning samt inslag av fältstudier finns inom programmet.

Utbildningen bedrivs som studieortsbaserad distansutbildning på helfart. Studenterna träffas minst två gånger varje vecka på den studieort man är antagen till, för föreläsningar via videokonferens, obligatoriska studiegruppsträffar, lärarledd handledning med mera. Introduktion av kurser sker i Gävle men även obligatoriska seminarier och annan undervisning förläggs vanligtvis till Gävle cirka en gång i veckan.

**Examination**
I utbildningen eftersträvas en mångfald av former för examination vilka som allmän
princip ska fylla såväl ett inlärnings- som ett kontrollsyfte. Examination sker i varje kurs,
och kan vara enskild och/eller i grupp. Dock innebär examination alltid en individuell
prövning av studentens uppfyllelse av kursens lärandemål. Examinationsformen anpassas till kursens lärandemål. Det kan till exempel förekomma salskrivningar, hemtentamen, seminarier (med eller utan skriftligt inslag), muntlig tentamen (enskild eller i grupp), papers, uppsatser, projektarbeten med mera.

Övrigt examen

Självständigt arbete (examensarbete)
För socionomexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Övrigt
För socionomexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.

Examensbenämning

Socionomexamen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet +
Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1 b eller 1a1 + 1a2.

Kursförteckning

Årskurs 1
1:1 100% SAG022 Socialt arbete och sociala problem 15 hp G1N Socialt arbete
1:2 100% SAG021 *Socialpolitik 7,5 hp *G1N Socialt arbete
1:2 100% SAG024 Grunder i vetenskaplig teori och forskningsmetoder i socialt arbete 7,5 hp G1N Socialt arbete
1:3 100% PSG015 *Socialt arbete på mikro-nivå *7,5 hp G1N Psykologi
1:3 100% SOG016 Socialt arbete på makro-nivå 7,5 hp G1N Sociologi
1:4 100% SOG015 *Socialt arbete på meso-nivå 7,5 hp *G1N Sociologi
1:4 100% JUG002 Grundläggande rättskunskap i socialt arbete 7,5 hp G1N Ej definierat

Årskurs 2
2:1 100% JUG003 Utredningsmetodik och fördjupad rättskunskap i socialt arbete 15 hp G1F Ej definierat
2:2 100% SAG319 Livslopp och utsatthet 15 hp G1F Socialt arbete
2:3 100% SAG518 Social exklusion 15 hp G2F Socialt arbete
2:4 100% SAG515 Teorier och metoder i socialt arbete 15 hp G2F Socialt arbete

Årskurs 3
3:1 100% SAG505 Organisation och ledarskap i socialt arbete 7,5 hp G2F Socialt arbete
3:2 100% SAG521 Handledd verksamhetsförlagd utbildning 22,5 hp G2F Socialt arbete
3:3 100% SAG517 Fördjupade forskningsmetoder i socialt arbete 15 hp G2F Socialt arbete
3:4 100% SAG802 Examensarbete i socialt arbete 15 hp G2E Socialt arbete

Årskurs 4
4:1 50% SAA024 Alkohol och psykoaktiva droger 7,5 hp A1N Socialt arbete
4:1 50% SAA016 Utvärdering och evidensbaserat socialt arbete 7,5 hp A1N Socialt arbete
4:2 50% SAA023 Socialt arbete och hållbar utveckling 7,5 hp A1F Socialt arbete
4:2 50% SAA021 *Samtal med barn 7,5 hp *A1N Socialt arbete