Programkod
VAANM
Omfattning
60 högskolepoäng
Tillträdesnivå
Avancerad nivå
Mål
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska med inriktning mot anestesi.
Kunskap och förståelse
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning skall studenten
-
visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, och
-
visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet.
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot anestesivård ska studenten också
-visa förmåga att ansvara för övervakning och utförande av lokal och generell anestesi, analgesi och sedering i samband med operationer, undersökningar och behandlingar av patienter, och
-visa förmåga att tillämpa sina specialistkunskaper vid stora olyckor och katastrofer
Färdighet och förmåga
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning skall studenten
-
visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan,
-
visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder,
-
visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
-
visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situationer,
-
visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede, och
-
visa vårdpedagogisk förmåga.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För specialistsjuksköterskeexamen med respektive inriktning skall studenten
-
visa självkännedom och empatisk förmåga,
-
visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
-
visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
-
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Innehåll
Undervisning
Det pedagogiska synsättet bygger på att allt lärande är en aktiv dynamisk process som sker i samverkan mellan lärare och studenter. All undervisning och handledning ska utgå från att studenten tar eget ansvar för studierna och för aktivt kunskapssökande. Lärandet innebär att de teoretiska och praktiska kunskapsmomenten som kurserna innehåller ska integreras till användbara kunskaper och färdigheter hos varje individ. Studenten ska också tillägna sig beredskap för förändringar och förmåga att ompröva sina kunskaper för att aktivt kunna medverka i utveckling och utvärdering av professionens kompetensområde. Olika undervisnings- och arbetsformer ska träna studenten i ett aktivt sökande efter kunskap, kritiskt tänkande och reflektion. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, självstudier, studieuppgifter metodövningar och seminarier.
Examination
I programmet eftersträvas en mångfald av former för examination som ska fylla ett inlärningssyfte såväl som ett kontrollsyfte. Examination sker i samtliga kurser och anpassas till kursens lärandemål. Examinationen kan ske i form av individuell skriftlig eller muntlig tentamen, genom examinationsuppgifter som löses individuellt eller i grupp, genom seminarier samt genom bedömning av kunskaper och färdigheter som studenten tillägnat sig under den kliniska utbildningen.
Klinisk/verksamhetsförlagt utbildning
Klinisk utbildning kan bestå av verksamhetsförlagd utbildning, fältstudier och metodövningar. Verksamhetsförlagd utbildning är den del av utbildningen som äger rum inom sjukhus och andra vårdinrättningar. Undervisningen bedrivs av sjuksköterskor med adekvat kompetens inom specialområdet. I den verksamhetsförlagda utbildningen ges studenten möjlighet att öva sin förmåga att, utifrån forskningsbaserade kunskaper, självständigt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad med varierande svårighetsgrader. Studenten ges också möjlighet att öva sin förmåga till samarbete, samverkan och informationsutbyte med andra professionella inom och utanför den egna organisationen.
I programmet ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Fältstudie 1,5 hp samt VFU 1 omfattande 7,5 hp i kurs OMA071 samt VFU 2 omfattande 9 hp i kurs OMA406.
Övrigt examen
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten ha fullgjort en verksamhetsförlagd del av utbildningen av en omfattning som är anpassad efter behovet för respektive inriktning.
I examensbeviset skall utbildningens inriktning anges.
För en specialistsjuksköterskeexamen med viss inriktning skall också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Examensbenämning
Specialistsjuksköterskeexamen- Anestesi
Behörighetskrav
- Sjuksköterskeexamen omfattande 180 högskolepoäng, eller
- Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng inklusive 90 högskolepoäng i huvudområdet omvårdnad, omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap
- Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation för sjuksköterskor
- Yrkeserfarenhet motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring
Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till svensk högskoleutbildning på grundnivå.
Kursförteckning
Årskurs 1
1:1 100% OMA071 Avancerad omvårdnad med inriktning mot anestesisjukvård I 22,5 hp A1N Omvårdnad
1:1 100% OMA070 Omvårdnad - Vetenskaplig metod och teori avancerad nivå - inriktning anestesisjukvård 7,5 hp A1N Omvårdnad
1:3 100% OMA406 Avancerad omvårdnad med inriktning mot anestesisjukvård Il 15 hp A1F Omvårdnad
1:4 100% OMA717 Examensarbete inom anestesisjuksköterskans kunskapsområde 15 hp A1E Omvårdnad