Akademin för hälsa och arbetsliv
Faculty of Health and Occupational Studies

Utbildningsplan

Sjuksköterskeprogrammet 180 högskolepoäng

Study Programme in Nursing 180 credits

Fastställd av: Utbildnings- och forskningsnämnden, 2024-01-31

Giltig från och med: 2024-09-02

Programkod

VGSSY

Omfattning

180 högskolepoäng

Tillträdesnivå

Grundnivå

Mål

Omfattning

Sjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.

Mål

För sjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som sjuksköterska.

Kunskap och förståelse

För sjuksköterskeexamen ska studenten
 - visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
 - visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet,
 - visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa,
 - visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
 - visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga

För sjuksköterskeexamen ska studenten
 - visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling,
 - visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
 - visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete,
 - visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
 - visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
 - visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
 - visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
 - visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
 - visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För sjuksköterskeexamen ska studenten
 - visa självkännedom och empatisk förmåga,
 - visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
 - visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
 - visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Innehåll

Sjuksköterskeprogrammet omfattar 180 högskolepoäng och bygger på allmänna riktlinjer för högskoleutbildning enligt högskolelagen (SFS 1992:1434) och högskoleförordningen (SFS 1993:100). Sjuksköterskeexamen ger behörighet att söka legitimation som sjuksköterska hos Socialstyrelsen. Sjuksköterskeprogrammet kan utgöra första steget i utbildning mot magisterexamen samt forskarutbildning i omvårdnad/vårdvetenskap.

Sjuksköterskeprogrammet är uppdelat i 7 kurser. I programmet ingår både teoretisk och klinisk utbildning där den kliniska utbildningen är förlagd inom de vårdverksamheter som Högskolan i Gävle har tecknat samverkansavtal med.

Undervisning
Det pedagogiska synsättet som programmet bygger på är att allt lärande är en aktiv dynamisk process som sker i samverkan mellan lärare och studenter. All undervisning och handledning ska utgå från att studenten tar eget ansvar för studierna och för aktivt kunskapssökande. Lärandet innebär att de teoretiska, kliniska och praktiska kunskapsmomenten som kurserna innehåller ska integreras till användbara kunskaper och färdigheter hos varje individ. På så sätt ges studenten möjlighet till personlig utveckling som är av stort värde för den kommande yrkesfunktionen och för ett livslångt lärande.

Studenten ska också tillägna sig beredskap för förändringar och förmåga att ompröva sina kunskaper för att aktivt kunna medverka i utveckling och utvärdering av professionens kompetensområde. Olika undervisnings- och arbetsformer ska träna studenten i ett aktivt sökande efter kunskap, kritiskt tänkande och reflektion, träning i att uttrycka sig i tal och skrift samt i att kunna använda sig av vetenskaplig litteratur.

Undervisningen bedrivs huvudsakligen i form av föreläsningar, grupparbete, klinisk färdighetsträning, laborationer, litteraturstudier, seminarier samt klinisk utbildning. Den kliniska utbildningen innebär framför allt verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Examination
I programmet eftersträvas en mångfald av former för examination som ska fylla såväl ett inlärnings- som ett kontrollsyfte. Examinationsformen anpassas till kursens lärandemål och innebär en prövning av studentens uppfyllelse av kursens lärandemål. Examination sker i samtliga kurser och omfattar både teoretisk och klinisk utbildning. Examinationen ingår som ett led i att utveckla och säkra kvalitet och likvärdighet.

Examinationen kan ske i form av exempelvis individuell tentamen, genom uppgifter som löses individuellt eller i grupp, genom kliniska examinationer, seminarier samt genom bedömning av kunskaper och färdigheter som studenten tillägnat sig under VFU.

Klinisk utbildning
Klinisk utbildning definieras enligt yrkeskvalifikationsdirektivet (2005/36/EG) som den del av utbildningen där studenten "som medlem i ett arbetslag och i direkt kontakt med friska eller sjuka enskilda personer och/eller grupper lär sig att planera, utföra och bedöma en sjuksköterskas samlade vårdinsatser". Den kliniska utbildningen ska omfatta minst 2300 timmar klinisk utbildning. Omfattningen av klinisk utbildning för varje kurs anges i respektive kursplan.

Undervisningen ska befrämja en nära samverkan mellan teoretisk och klinisk utbildning. De teoretiska studierna bidrar till att ge förberedelse och struktur till de kliniska studierna samtidigt som kunskap och erfarenhet från de kliniska studierna utgör underlag för bearbetning och diskussion i den teoretiska delen av utbildningen. Klinisk utbildning består huvudsakligen av VFU där studenten har tillgång till en utbildningsplats inom olika verksamheter samt av kliniskt inriktade seminarier och examinationer i samband med VFU. För VFU ansvarar högskolans lärare tillsammans med kliniskt verksamma sjuksköterskor.

Övrigt examen

För sjuksköterskeexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Examensbenämning

Sjuksköterskeexamen

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Kursförteckning

Årskurs 1
1:1 100% MVG201 Introduktion till omvårdnad som arbetsområde och vetenskap samt fysiologi och anatomi del I 30 hp G1N Medicinsk vetenskap
1:3 100% OMG401 Omvårdnad vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd samt fysiologi och anatomi del II 30 hp G1N Omvårdnad

Årskurs 2
2:1 100% OMG402 Specifik omvårdnad vid folksjukdomar, pediatrik, sexuell- och reproduktiv hälsa 30 hp G1N Omvårdnad
2:3 100% OMG403 Specifik omvårdnad vid psykisk ohälsa, i akuta situationer och av kvinnor och barn samt sjukdomar inom medicin, kirurgi, infektion och geriatrik 30 hp G2F Omvårdnad

Årskurs 3
3:1 100% OMG551 Omvårdnad vid komplexa vårdbehov I samt introduktion till självständigt arbete i omvårdnad 30 hp G2F Omvårdnad
3:3 100% OMG805 Självständigt arbete (examensarbete) i omvårdnad 15 hp G2E Omvårdnad
3:4 100% OMG552 Omvårdnad vid komplexa vårdbehov II 15 hp G2F Omvårdnad